Friday, August 7, 2009

~ Kenali Bunga Seroja ~

Bunga Seroja
begini rupanya bunganya..

Pagi semalam, waktu mula bergerak ke pejabat menaiki kereta. Seperi biasa saya akan buka radio Hot fm. Layan kejap. Hari ni tampaknya hasben tersenyum panjang sedangkan saya tersiksa. Radio tersebut memasangkan lagu2 lama.. 'Rock Kapak'..

peh.. tak masuk buku langsung..tapi dah hasben suka, saya layan ajer...pada zaman2 tersebut, saya lebih suka melayan lagu Richard Mark or MLTR and Aishah.
Hasben walaupun tampak brutal.. tapi kalo bab lagu.. waduh! macam tak caya ajer.. siap nyanyi lagi.. sedangkan saya..cuba mengalihkan muka ke tingkap.. ishh.. suara itu menyumbangkan suara..tak sanggup gue nak mendengarnya..
--
Tapi dalam banyak2 lagu masa zaman tu.. Kak Seri ( kakak angkat ), selalu ajak saya ke dorm dia.. menyanyikan lagu 'Seroja'.. lagunya biasa.. tapi dari pemahaman dan pembacaan Kak Seri lagu tersebut merupakan lagu berunsur kenegaraan? Naik pelik plak. Saya bukan dari aliran Sastera, tapi kak Seri sudi berkongsi ilmu dgn saya yg biasa2 ni..
--
Berikut adalah kata2 seorang pengomen dari youtube berkaitan lagu tersebut. Mungkin ada benarnya..
Mas Bagoes91," lagu ini aslinya lagu perjuangan sebelum kemerdekaan RI, pengarangnya dari Sumatera, lirik aslinya mengajurkan pemuda tidak berpangku tangan (diganti:jangan bermenung) mari kita angkat senjata (memetik bunga).Penggantian lirik karena perusahaan rekamannya takut ditangkap Belanda. Husein Bawafie memang pertama menyanyikan untuk film Seroja, 1964, kemudian oleh Said Effendi yang merantau ke Malaysia .Sayang klipping Kompas saya mengenai pengarang asli lagu ini hilang. "
--
Ramai juga yg menyanyikan semula lagu tersebut dalam pelbagai versi..
Sorry la beb, saya ni klasik sikit orangnya.. tambah pula bulan ini adalah bulan kemerdekaan negara.. bab 2 sejarah saya suka, suka sahajalah.. Adatnya membaca begitulah.. tapi daya ingatan tak berapa sangat.. kagum saya melihat negara kita sekarang.. Alhamdulilah!
Salam manis buat semua..
--
p/s;~ mata penaku lincah menari-nari..
~ tgh meyiapkan 'report project'.. tak siap lagi arr..