Monday, April 20, 2009

Lapan jenis macam MANUSIA

Barangsiapa yang duduk 8 macam manusia akan ditambah Allah 8 macam hidup.

  • Barangsiapa yang suka duduk berserta orang kaya akan ditambah Allah kecintaannya kepada dunia.
  • Barangsiapa suka duduk bersama orang miskin akan dijadikan Allah kepadanya kesukaan bersyukur dan redha menerima pembahagian yang ditentukan Allah.
  • Barangsiapa suka duduk dengan Sultan (Penguasa negara) akan ditambah Allah kasarnya dan sombongnya.
  • Barngsiapa yang suka duduk dengan wanita, akan ditambah Allah bodoh dan syahwatnya.
  • Barangsiapa duduk bersama kanak-kanak akan ditambah kesukaannya main-main dan bersenda-gurau.
  • Barangsiapa suka duduk dengan orang fasiq, akan bertambah beraninya berbuat dosa.
  • Barangsiapa suka duduk dengan orang-orang soleh akan bertambahlah keinginannya berbuat taat.
  • Barangsiapa yang suka duduk dengan ulama akan bertambahlah ilmu dan waraknya (Abdullaits- Faqih).

Sumber:Motivasi

Tadi kita singgah jap kat http://halaqah.net/, then dapatlah beberapa ilmu yang mungkin kita terlepas pandang. Bila duduk bersantai bersama keluarga, kerap kali saya terfikir.. kalolah saya jadi orang kaya..so masa itu jadilah kejap 'mak jenin'.. tapi bila saya renung2 kan kembali ayat2 kat atas, tampaknya kena check and balances balik apa yang saya fikirkan selama ini.

Nota kaki;

Melihat orang sENANg.. tapi bukan senang nak jadi sENANG kan.. apapun bila dah senang, takut plak jiwa dan hati, tak cukup TEnANG.. kemana hala tuju kita yang sebenarnya.. memang benar mencari keredhaan Allah namun sejauh mana saya nak didik hati saya supaya bersyukur dgn rezeki yang Allah berikan kpd kita semua.. ALHAMDULILLAH!